وزرش و سلامت

چه ورزش هایی برای کودک ها و نوجوان ها موثر است

فعالیت جسمی و ورزش در سنین کودکی و نوجوانی منجر پرورش خوب تر و تناسب اندام ایده آل برای کودک و نوجوان می شود , یکی‌از گرفتاری های دارای اهمیت پدر و مادر تعیین رشته ورزشی مطلوب و زمان آغاز ورزش برای کودک ها است .kids exercising 160225 min 300x178 - چه ورزش هایی برای کودک ها و نوجوان ها موثر است

شایسته ترین سن و دوره برای آغاز ورزش :

تعیین فعالیت هایی همراه با خوشحالی و شادابی برای خردسالان در همه ی سنین , اهمیت زیادی داراست . شاید شما ستاره ی تیم فوتبال خویش باشید , البته ترجیحا برای بچه شما خوب تر است , حرکات موزون را انجام دهد . خردسالان برای توسعه ی مهارت های ورزشی و یا انجام فعالیت های بدنی به ورزش سازمان یافته نیاز ندارند .
ادوارد لاسکوسکی , مدیر «بخش میوکلینیک طب ورزشی» اعتقاد دارد : «یک زندگی تندرست , الزاما نیازمند ورزش نیست . » البته از سوی دیگر روچسترمین می گوید : «شرکت خردسال ها شما در فعالیت های جسمانی امر بسیار مهمی است ; حتی در صورتی این فعالیت , دوچرخه سواری همراه با خانواده یا بازی بیسبال و بسکتبال با کودک ها دیگر باشد . » هر کودکی به صورت متفاوتی رشد می نماید , پس خوب تر است با کودک ها خویش براساس سن بلوغ و مرحله مهارت هایشان رفتار کنید . به دنبال ی این قسمت , فعالیت ها و ورزش های مطلوب سنین گوناگون را ارائه کرده ایم .

چه ورزش هایی برای خردسال ها و نوجوان ها پیشنهاد نمیشود :

به صورت کلی کلیه ورزش هایی که در آن روی عضله ها , ماهیچه‌ها , مفاصل به صورت بی واسطه فشار سنگین وزن وارد می شود , مثل : بدنسازی , وزنه برداری , جودو , کشتی , پرورش اندام و…برای کودک ها بسیار خسارت بار می باشند به دلیل آنکه به نحو غیر قابل جبرانی به عضروف های انتهای ماهیچه و مفاصل زخم جدی ارائه می کنند , و علاوه برا آن موجب تحلیل رفتن مراحل پرورش بچه میگردند . همینطور عمل های بسیار سنگین ورزشی ( در هر فن ای ) می‌تواند جراحت زا باشد و تندرست بچه را تهدید نماید .
همینطور برای کودک ها در سنین زیاد زیر ورزش های رزمی سنگین وزن , کشتی و ژیمناستیک پیشنهاد نمی‌شود به دلیل آن که در دراز مقطع موجب تحلیل رفتن پروسه رویش و در آینده سبب ساز کوتاهی قد می‌شود .

ورزش مطلوب برای سنین دو تا سه سالگی :

خردسالان کم سن و سال ابتدا باید مهارت های حرکتی پایه , مثل : دویدن , گرفتن , پریدن و … را بیاموزند , زیرا برای کمپانی در تمرین ورزشی بسیار جوان می‌باشند . آنان باید بتوانند :
آزادانه و تحت محاسبه مربی , با دیگر کودک ها به بازی بپردازند که ولی بازی آنها نباید سازمان یافته باشد .
دویدن یا پیاده روی در زمین بازی را تجربه نمایند .
در زمین بازی تاب بازی نمایند .
در محیط های آبی تحت بررسی به بازی بپردازند .
در کلاس های ژیمناستیک مبتدی که تحت ارزیابی اشخاص حرفه ای تشکیل می شوند , شرکت نمایند .
غلتیدن و لیزخوردن را تجربه نمایند .58ecb18fd715511aprileveningd min 300x161 - چه ورزش هایی برای کودک ها و نوجوان ها موثر است

کار جسمی پیشنهادی برای کودکان شش تا هفت سال :

همان‌طور که کودک ها بزرگ‌تر می‌شوند , اقتدار هماهنگی و توجه آن ها بیشتر و خوبتر می‌شود و میتوانند جهت و معنا فعالیت تیمی‌ را درک کنند . در صورتی می‌خواهید کودکتان را در این سنین به کلاس‌های ورزشی بفرستید , ‌ فعالیت‌های ورزشی تیمی ‌بهترین گزینش می باشند . فوتبال , ژیمناستیک , شنا , تنیس , گلف , ورزش دو و هنرهای رزمی برای این سنین مناسبند .

ورزش های مطلوب برای خردسال ها هشت سال به بالا :

خردسالان در سن هشت سالگی قدرت انجام بیشتر حرفه های ورزشی را دارا هستند و همینطور درین سن میدانند که به چه کاری عشق دارا‌هستند , شما بایستی با اعتنا به عشق و ذوق ی فرزندتان و همینطور تصاحب کردن مشورت از مربی حرفه ی ورزشی و ولی در نظر گرفتن توان ها و محدودیت های بچه ( معلولیت , بیماری و… ) او‌را به کلاس ورزشی بفرستید , این را مدام به خاطر داشته باشید در‌حالتی که بچه شما تمایلی به رفتن به کلاس ورزشی نداشت هیچگاه اورا به رفتن به کلاس ورزشی بدون چاره نکنید , در چنین قوانینی می بایست عمل فیزیکی دیگری در لحاظ بگیرید , به عنوان مثال هر روز با اون به پیاده روی یا این که دوچرخه سواری بروید که صد ولی در دوچرخه سواری و پیاده به نکات ایمنی ای که پیش تر در مقاله ها پیشین به آن ها اشاره شد حتما دقت داشته باشید .

ورزش های پیشنهادی برای سنین قریه به بالا :

دوچرخه سواری ,
تمرین های هوازی و قدرتی
استارت تمرین با وزنه ذیل چک کارشناس طب ورزشی ;
پیاده روی ;
ورزش های تیمی سازمان یافته ;
قایقرانی ;
رشته های دو و میدانی ;
سافت بال .
پدر و مادر دقت نمایند :

کلام انتها این که کودک ها بجهت ایجاد حرارتی بیشتر , تعریق کمتر , حس تشنگی دیررس و همینطور بالا بودن نسبت مرحله به عده تن , زیر بودن برون روستا قلبی و ارتقاء پرسرعت دمای تن در معرض خطر بیشتر دلایل گرمایی محیط می‌باشند به این ترتیب برای پیشگیری از جراحت گرمایی در فصل‌تابستان , ضمن رعایت اصول نخستین , پدر و مادر می بایست دقت زیادی به مصرف مایعات کافی پیشین , حین و بعداز ورزش داشته باشند .

برای ورزش شایسته ترین زمان فصل‌تابستان است :

مسلما طفل ها در زمان سال تحصیلی و وقتی که مشغول درس و مدرسه میباشند , زمان کافی برای ورزش کردن ندارند یا در آن ماه های به هم ریخته , همراه با برنامه های درسی شان ابدا به‌این قضیه تفکر نمیکنند . برای همین نیز با فرارسیدن فصل تابستان , خیلی از بابا و ماد‌رها به تفکر ورزش می‌افتند تا از این شیوه کار خردسال ها را ارتقاء دهند .

جمع ای راهی باشگاه ها و گروه های ورزشی میگردند و برخی ها نیز به به عبارتی کار های بی آلایش و معمولی مثل پیاده روی , دوچرخه سواری یا این که بازی های کودکانه بسنده می نمایند . با این وجود , نباید فراموش کنیم ورزش کردن برای همگی اشخاص , اضطراری و اما موءثر است .

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن